Als kind stelde componist-dirigent Iván Fischer zich de vraag hoe het kwam dat in Joodse families naast de drukkende herinnering aan de Holocaust ook een adoratie van de hoge Duitse cultuur aanwezig bleef. Op teksten van Rainer Maria Rilke, Avrom Sutzkever, Johann Wolfgang von Goethe en Jiddische volksliederen brengt hij in Eine Deutsch-Jiddische Kantate “Die Stimmen der Geister” deze divergerende krachten bij elkaar en vindt zo een oplossing voor deze paradox, waarbij de sterk contrasterende oppositie van de gebruikte muzikale stijlen resulteert in een nieuwe harmonie.
Op een bewerking van Seneca’s Medea door de Waalse auteur Jean Vauthier componeerde Guillaume Connesson zijn gelijknamige monoloog voor sopraan, klarinet, cello en piano. Hoe gruwelijk was de wraak van Medea toen Jason haar verliet? Op intermenselijk vlak blijft deze vergeldingsthematiek onverminderd delicaat. Dader en slachtoffer kunnen zich slechts verzoenen na een veeleisend proces van inzicht en erkenning.
Ivan Fischer
Eine Deutsch-Jiddische Kantate
Guillaume Connesson
Medea
SPECTRA o.l.v. Filip Rathé
Katrien Baerts, sopraan
Frankie De Kuyffer, trompet