1920. Darius Milhaud hoort in Londen voor het eerst Jazz. Deze revelatie luidt het begin in van een overrompelende passie. Hij reist naar New York en dompelt er zich onder in de Harlemse clubs. Doordrongen van deze impressies schrijft hij het ballet La création du monde. Deze compositie – gebaseerd op Blaise Crendrars’ compilatie van Afrikaanse scheppingsmythen – werd in 1923 een succès de scandale in Parijs.
Voor Karel Goeyvaerts was de 20ste eeuw een periode van overgang naar het astrologische Watermantijdperk waarin een nieuwe cultuur ontstaat gebaseerd op non-conformiteit, individualiteit en een humaniteit met nieuwe intermenselijke verhoudingen. Met zijn Zum Wassermann componeerde hij een meeslepende voorstudie voor zijn ultieme levenswerk, de opera Aquarius.
De Hebreeuwse Torah opent met het woord Bereshit. De gebruikelijke vertaling in het boek Genesis luidt als ‘in den beginne’. Matthias Pintscher is echter gefascineerd door een letterlijke lezing: ‘in een begin’, één van de vele denkbare. De diffuse oorsprong in tijd en ruimte staat hier als intrigerende metafoor voor elk creatieproces: onbeginnigheid als aanleiding tot een werk dat uit het niets ontstaat en worstelend houvast zoekt.
Matthias Pintscher (°1971)
Bereshit (2011-2012)
Karel Goeyvaerts (1923-1993)
Zum Wassermann (1984)
Darius Milhaud (1892-1974)
La Création du Monde (1923)
SPECTRA o.l.v. Filip Rathé
Er zijn (voorlopig) geen speeldata voor deze voorstelling